Meny og søk

10 tips for å sovne fortere 10 tips for å sovne fortere

10 tips for å sovne fortere

Skeidar | 27. juni 2016

Når du først sovner, sover du godt. Men dit er det vanskelig å komme. Se våre tips til hvordan du når drømmeland fortere.

Hvis søvnen ikke er som den skal, går det ikke lang tid før kroppen og hodet ikke fungerer optimalt. Mye vann, et balansert kosthold og en god natts søvn er det ekspertene anbefaler for en god helse og et godt utgangspunkt. Men hva gjør man når et av elementene ikke er like enkelt lenger?

LES OGSÅ: Denne temperaturen bør du ha på soverommet

Våken og rastløs
Det er ikke like lett for alle å sovne om kvelden, selv om det er det mest grunnleggende vi gjør.

Har du opplevd at du er trøtt om kvelden, men så fort hodet treffer puten, er du lys våken igjen? Tankene virrer, ingen liggestilling er god nok, dynen er for varm eller rommet for kaldt, og etter flere timer med rastløshet, gir du opp og finner på noe annet i stedet.

Heldigvis finnes gode råd, og selv om du kanskje var klar over de fleste, er det viktig at de blir gjennomført på en daglig basis. Hvis søvnproblemene vedvarer, bør du ta kontakt med en ekspert som kan hjelpe deg.

NovaPlusRammeGrey281

GOD NATT: Svanemerkede Jensen Nova Plus er en god investering når det kommer til en god natts søvn. Fås hos Skeidar.

LES OGSÅ: Bedre søvn med mørkleggende gardin

10 gode råd for å sovne lettere:

1. Vær aktiv gjennom hele dagen, og tren gjerne minst tre ganger i uken. Sitter du stille og ikke får brukt opp energien, vil du være mer rastløs når kvelden kommer.

2. Pass på at soverommet kan bli helt mørkt. Snu vekkerklokken, skaff deg tette gardiner og ikke minst – skru av mobiltelefonen.

3.
Unngå å oppholde deg i sengen på dagtid, slik at du forbinder den kun med søvn og sex.

4. Legg tid, penger og energi i en god seng du trives i. En komfortabel pute og rent sengetøy er også viktig for en god natts søvn. Jo mer komfortabel du er, jo lettere sovner du.

5. Enten la vinduet stå oppe en times tid før du skal sove eller ha det åpent hele natten. Uansett vil frisk og sval luft roe ned hodet, og et kaldt rom vil dynen din beskytte deg fra.

6. Denne er vanskelig, men kanskje aller viktigst: Skru av alt av elektronikk minst én time før du legger deg. Lydene og lysene vil gi hjernen signaler om at du skal være våken, og dermed vil det være vanskeligere å sovne om kvelden.

7. Legg deg til samme tid hver kveld – til og med i helgene. Det vil skape rutine som sier ifra til hjernen at det er på tide med søvn til et bestemt tidspunkt, og dermed vil kroppen være klar for å sove.

8. Ta et beroligende bad for å slappe av i kroppen før du skal legge deg. Hvis du i tillegg har nyvasket sengetøy, vil du synke rett ned i sengen.

9. Et godt, gammelt triks er å begynne på en kjedelig bok ved sengetid. La den actionfylte ligge, og finn heller frem noe som vil kjede vettet av deg istedet.

10. Sist, men ikke minst: Slapp av i hodet og kropp. La alt av forventninger og morgendagens gjøremål ligge i fred, og tenk heller på noe som gjør deg glad og rolig. Stress og nerver kan vente til dagen etter.

Sov godt!

NovaPlus-justerbar

RYDDIG: Et rent og ryddig soverom gir et fredfullt hode. En regulerbar seng sørger for maks komfort. Her er NovaPlus madrass fra Jensen vist som regulerbar. Fås hos Skeidar.

LES OGSÅ: 5 grunner til å velge regulerbar seng

Kilder:
Lifehack.org (http://www.lifehack.org/articles/lifestyle/19-ways-to-fall-asleep-fast.html)
Stellamagasinet.no (http://stellamagasinet.no/mindfulness/10-rad-for-bedre-sovn)