Meny og søk

10 tips for bedre søvn 10 tips for bedre søvn

10 tips for bedre søvn

Skeidar | 9. mars 2017

En god natts søvn gjør deg friskere og gladere. Her er rådene som gir gode søvnvaner:

1. Finn en god døgnrytme. Stå opp til faste tider og dropp middagsluren. Å sove på dagtid virker forstyrrende på hjernens styring av søvnbehovet og gir mindre dyp søvn om natten.

2. Utsett leggetid. Hvis det er vanskelig å sovne, kan du vente med å gå og legge deg til du er ordentlig trøtt. Men ikke la deg friste til å sove frampå morgenen etter.

3. Ikke tell timer. Det er lett å bli stresset hvis du blir for opptatt av klokka. Frykt for ikke å få sove er i seg selv en årsak til søvnmangel. Hvis du forsoner deg med at søvnmønsteret rett og slett er litt på halv tolv, kan det bli lettere å slappe av.

4. Ikke legg deg på full eller tom mage. Et lett kveldsmåltid noen timer før leggetid kan være smart, men kveldstid er ikke middagstid. Vær svært forsiktig med koffeinholdig drikke og alkohol. Alkohol gir dårligere søvnkvalitet, selv om det er lett å tro det motsatte.

5. Trening er og blir bra, også for søvnkvaliteten. Legg økten til ettermiddagen, om kvelden skal kroppen finne ro før natten.

6. Sengen er for søvn og sex, ikke TV, mobil og spill. Avslutt arbeid og krevende aktiviteter i god tid før leggetid. Forsøk å avslutte dagen og legge en plan for neste. Det kan hjelpe deg med å unngå stress og bekymringer.

7. Reguler temperatur og lys på soverommet. Temperaturen bør være litt lavere enn i andre oppholdsrom. Ikke skru på lyset hvis du våkner. Stå heller opp hvis du ikke får sove etter 15–20 minutter.

8. Få nok lys på dagtid. Trekk fra gardinene og kom deg ut i lyset i minst en halv time daglig.

9. Vær forsiktig med medikamenter. Sovemedisiner skal kun brukes i samråd med lege.

10. Velg riktig madrass. Alle disse rådene kan hjelpe deg med å få mer og bedre søvn. Men når vi snakker om søvnkvalitet er det lett å glemme at madrassen er en grunnleggende forutsetning for god søvn.

En god madrass gir optimal hvile og sammenhengende søvn, mens en dårlig madrass gir mer avbrutt søvn og stor risiko for smerter i nakke, skuldre og rygg. Målet er å ligge lenge i samme stilling, for rolig søvn er god søvn.

Les også: Denne temperaturen bør du ha på soverommet