Meny og søk

Denne temperaturen bør du ha på soverommet Denne temperaturen bør du ha på soverommet

Denne temperaturen bør du ha på soverommet

Skeidar | 20. juni 2015

Vet du hvor varmt du bør ha det på soverommet? Alle ønsker å sove godt, men det er ikke alltid så lett å vite hva man kan gjøre for å få det til. Her er noen enkle tips som kan gjøre det lettere å få en god natts søvn.

De fleste har opplevd å bli liggende å vri seg i et for varmt soverom, og å våkne svett, klam og med tørr munn av for høy innetemperatur. Å ha det for varmt der du skal sove kan sette en effektiv stopper for nattesøvnen, og føre til både urolige drømmer og hyppig oppvåkning i løpet av natten. Undersøkelser har vist at vi sover best i et rom som ikke er alt for varmt.

Forskere mener den perfekte sovetemperatur ligger på mellom 15 og 20 grader, og grunnen er at hjernen vår trives best i et kjøligere klima. 16-18 grader er helt optimal temperatur. Det er også viktig å sove i frisk og god luft, et vindu på gløtt eller andre luftemuligheter kan derfor hjelpe på søvnkvaliteten.

Mens du sover synker kroppstemperaturen slik at kroppen på den måten kan bruke mindre energi for å holde seg gående. Energiforbruket er på sitt laveste, noe som også fører til at både blodtrykk og puls senkes noen hakk.

LES OGSÅ: Gode råd for bedre søvn

Perfekt temperatur
Det er i tillegg bevist at det finnes en mengde fysiske assosiasjoner mellom frisk luft og avslapning, noe som gjør at vi på sikt også føler oss mer søvnige. Gode råd for den perfekte sovetemperaturen er å sove med vifte, air condition eller å ha et vindu åpent. Hvis du plages av bråk utenifra eller er i et miljø med mye støy, kan det være en god idé å investere i øreplugger eller en lydmaskin.

Selv med en perfekt innetemperatur vil ikke kroppen få den hvilen den sårt trenger om underlaget er vondt og ubekvemt. Når du kjøper madrass hos Skeidar kan du være sikker på at du vil få hvilen du har behov for, med en madrass tilpasset deg og dine behov. Skal sengen være fast eller myk? Slik finner du madrassen som passer deg.

Steng lyset ute

De fleste av oss sover også bedre når vi har det mørkt. Et mørkeleggingsgardin, særlig på sommeren kan derfor hjelpe mange. Tenk også gjerne på å ha det stille og rolig på soverommet. Innred det slik at du føler ro når du er i rommet og tenk på å roe ned før du skal sove.

Behagelig musikk

Litt rolig musikk kan for eksempel være bedre enn en action-film med høyt tempo.

Tenk på liggestillingen

Mange sliter med vond rygg i perioder, og noen har kroniske ryggplager. En av de tingene du kan gjøre for ryggen din, er å være bevisst på madrass og liggestilling. Du tilbringer tross alt en tredel av livet i senga, så det er viktig at du ligger godt.

Kilder: side2.no, huffingtonpost.com