Meny og søk

Vil du ha mer energi? Vil du ha mer energi?

Vil du ha mer energi?

Skeidar | 5. mars 2018

Det er ikke alltid enkelt å være full av energi. Særlig ikke nå i mørketiden. Da er det ekstra viktig å passe på at vi sover godt om natten. For når vi sover godt, fungerer vi godt.

En god natts søvn gir deg økt energi. Den gjør deg både friskere og gladere og bidrar til gjenoppbygging av muskler og immunforsvaret. Det er like viktig om du holder på å trene til Birken eller om du bare ønsker å fungere godt i hverdagen.

God-søvn-gir-bedre-helse-247x300

Her får du 8 gode tips som kan gi deg bedre søvn og mer energi:

1. Finn en god døgnrytme. Stå opp til faste tider og dropp middagsluren. Å sove på dagtid virker forstyrrende på hjernens styring av søvnbehovet og gir mindre dyp søvn om natten.

2. Utsett leggetid. Hvis det er vanskelig å sovne, kan du vente med å gå og legge deg til du er ordentlig trøtt. Men ikke la deg friste til å sove frampå morgenen etter.

3. Ikke tell timer. Det er lett å bli stresset hvis du blir for opptatt av klokka. Frykt for ikke å få sove er i seg selv en årsak til søvnmangel. Hvis du forsoner deg med at søvnmønsteret rett og slett er litt på halv tolv, kan det bli lettere å slappe av.

4. Ikke legg deg på full eller tom mage. Et lett kveldsmåltid noen timer før leggetid kan være smart, men kveldstid er ikke middagstid. Vær svært forsiktig med koffeinholdig drikke og alkohol. Alkohol gir dårligere søvnkvalitet, selv om det er lett å tro det motsatte.

5. Trening er og blir bra, også for søvnkvaliteten. Legg økten til ettermiddagen, om kvelden skal kroppen finne ro før natten.

6. Sengen er for søvn og sex, ikke TV, mobil og spill. Avslutt arbeid og krevende aktiviteter i god tid før leggetid. Forsøk å avslutte dagen og legge en plan for neste. Det kan hjelpe deg med å unngå stress og bekymringer.

7. Reguler temperatur og lys på soverommet. Temperaturen bør være litt lavere enn i andre oppholdsrom. Ikke skru på lyset hvis du våkner. Stå heller opp hvis du ikke får sove etter 15–20 minutter.

8. Få nok lys på dagtid. Trekk fra gardinene og kom deg ut i lyset i minst en halv time daglig.

8213076_opalkontblue359miljo2_1

Velg riktig madrass

Alle disse rådene kan hjelpe deg med å få mer og bedre søvn. Men når vi snakker om søvnkvalitet er det lett å glemme at madrassen er en grunnleggende forutsetning for god søvn.

En god madrass gir optimal hvile og sammenhengende søvn, mens en dårlig madrass gir mer avbrutt søvn og stor risiko for smerter i nakke, skuldre og rygg. Målet er å ligge lenge i samme stilling, for rolig søvn er god søvn.

Her får du litt gode tips.

8022570_svanezenseregbarnordicdarkgreymiljo

Er du glad i å lese eller se på TV i sengen?

Da kan en regulerbar seng være perfekt for deg. Med et tastetrykk bestemmer du selv hvordan du skal ligge og du får god støtte til både nakke og rygg. Å ligge med hodet hevet kan også hjelpe mot snorking og være behagelig når du er forkjølt. Du får også regulerbare madrasser med innebygget massasjefunksjon.

5672802_zilvarammesengnordicbluemiljo_1

Er dere to i sengen?

Hvis du sover sammen med en partner, er det viktig å tenke på at vektforskjellen kan være stor. Da lønner det seg med delt madrass med ulik fasthet. En tung person kan velge en fast madrass, mens en lettere bør gå for en mykere. Sover du på feil madrass, resulterer det ofte i smerter og lokale betennelsesreaksjoner i hofte – og skulderregionen.

5672501_zetarammesengnordicbluemiljo_1_1

Sliter du med vondt i ryggen?

Velg en madrass som verken er for hard eller for myk, men som gir god støtte til hele kroppen. En Svane madrass med IntelliGel, kan være et godt alternativ. Den minsker faren for ryggplager og gir en behagelig temperatur. IntelliGel gir god støtte til hele kroppen, samtidig som skuldre og hofter får synke ned i madrassen. Dette minsker faren for feilbelastning og vond rygg.

Skeidar er seng og madrasspesialisten. Besøk et av de lokale varehusene dine og la oss hjelpe deg med å få en god natts søvn.

Du finner det store utvalget vårt av madrasser her.